Årets Parasitt

Undervisningsopplegget er laget for lærerstudenter og integrerer økologi med praktisk didaktikk. Studentene velger hver sin parasitt – fritt valg! Neste økt får de tre minutter hver på å presentere parasitten: hvilken har de valgt, hvem er verten, hvordan ser livssyklusen ut? Og ikke minst: hvorfor fortjener akkurat DEN parasitten å bli valgt til Årets Parasitt?

Årets Parasitt får helsides annonser i forkant.

Lusent å ha det på tunga. Cymothoa exigua

Aktivitet

Auditions til rollen som Årets Parasitt

Alle deltakerne skal velge en parasitt hver, og gi den en
kort presentasjon. Dette er auditions til rollen som
Årets Parasitt.

Humor er lov. Alt som bidrar til at parasitten huskes bedre
er lov(nesten). Hver presentasjon skal vare omtrent
3 minutter.
Presentasjonen bør inneholde:
• Hvem er parasitten?
• Hvem er vertsorganismen?
• Litt om parasittens livssyklus.
• Hvorfor fortjener din parasitt å bli utropt til
  Årets Parasitt?

Vi har jury med tre studenter. Studentene bytter på å sitte i juryen, og alle får være jury for noen andre. Jurymedlemmene deler ut poeng (fra 0 til 10) for presentasjonen, og en student noterer ned poengsummene og holder oversikt.

Poeng skal gis til parasitten/utøveren for:
• Originalitet
• Innlevelse i parasittens livssyklus
• Læringsutbytte for tilhørerne

Etterpå kårer vi vinneren. Vi har premie. Premien kommer vi tilbake til, og den har selvsagt en tematisk forankring.

Valg av parasitt

Å finne parasitter er lett. Altfor lett. Hvis du ikke vil tilbringe lørdagskvelden med «top five parasites» på youtube, kan du se tegnefilmversjonen med utvalgte parasitter hos Ted Ed. Mind control, anyone?

Eller du kan hente inspirasjon fra en av de tidligere vinnerne av Årets Parasitt, Cordyceps. For eksempel presentert av David Attenborough med klassisk musikk og økologiske implikasjoner.

Et insekts død gir liv. Cordyceps/åmeklubbe.

Pedagogiske baktanker

Studentene lærer et eksempel i dybden, og får mer overfladisk kjennskap til flere andre. Opplegget gir mulighet for å legge inn elementer av rollespill i undervisningen.

Hvis du vil lese mer om hvorfor og hvordan Årets Parasitt bidrar til læring, kan du lese hjernen belønner nyttig læring på forskning.no.

Spredning av Årets Parasitt

I senere tid har Årets Parasitt spredd seg til geologi, der opplegget har gjennomgått en metamorfose og oppstått som Årets Fossil.

Men så var det premien. Jeg lovte jo tematisk tilknytning. Premien har også nytteverdi, siden den kan brukes i husholdningen. Med innebygget repetisjon, siden en livssyklus snirkler seg rundt tallerkenen. Livssyklus for Toxoplasma gondii. Jeg pleier å laminere et sett, slik at den heldige vinneren kan invitere hjem på økologisk mat.

Lunsj, NM på ski og Toxoplasma gondii. Livet er perfekt!

Kilder

Anderson, R. C. (2018). Creative Engagement: Embodied Metaphor, the Affective Brain, and Meaningful Learning. Mind, Brain, and Education, online first: https://doi.org/10.1111/mbe.12176
Atkinson, C. 2006. RollspelBioscience Explained, 3 (1): 6 sider.

Tungelus, Cymothoa exigua. Av Marco Vinci, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30119814
Åmeklubbe, Cordyceps militaris. Av Andreas Kunze, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16244069
Premie i bruk, Toxoplasma gondii. Av Espen Rustad