Kan du studere?

Kanskje du synes svaret er opplagt: selvsagt. Dette kan jeg. Har gjort det i flere år av mitt liv, og det gikk jo bra. Iallfall greit. Samtidig: det finnes forskning som viser at gjennomsnittstudenten bruker mye tid på ineffektive studieteknikker. Kanskje gjelder det også deg?

Heldigvis finnes det også mye forskning på hvilke strategier som fungerer skikkelig bra! Her har jeg samlet et lite utvalg.

Quick and easy

Siden innspurten til eksamen bare er en liten vår unna og været er strålende, får dere aller først den kjappe og lettleste oversikten. Bloggen med det kreative navnet Cult of Pedagogy oppsummerer de 6 beste teknikkene for å studere bra. Disse teknikkene er

• spaced practice (spre læringen i tid)
  • retrieval practice (hente opp fra hukommelsen – ja, din egen – dette skal ikke læreren gjøre for deg)
  • elaboration (utvide, beskrive med detaljer)
  • interleaving (variere fagstoff, innfallsvinkler, ideer – dette setter ting inn i en større sammenheng)
  • concrete examples (konkretisere abstrakte ideer)
  • dual coding (kombinere språk og grafikk).

En underliggende moral er at det ikke bare er å få – men at du får igjen for å gjøre. Tenk selv igjennom eksemplene. Trekk selv fram fra hukommelsen. Tenk selv tilbake på hva du lærte for tre uker siden. Identifiser hva som er problematisk. Spør om det.

Tenk gjennom og snakk om det.

Litt mer kjøtt

Strengthening the student toolbox – study strategies to boost learning er en lettlest populærvitenskapelig oppsummering av forskning på hvilke læringsstrategier som fungerer. Her finner du mye av det samme som i bloggposten overfor, men også litt mer forklaringer og detaljer. Artikkelen er skrevet av John Dunlosky, en sentral forsker på feltet.

Artikkelen er essensielt et utdrag av en omfattende oversiktsartikkel på forskning om effektive læringsstrategier, 55 informasjonstette sider i Psychological Science in the Public Interest. Og ja – dette har virkelig allmenn interesse. Jeg vet ikke om du har tilgang til denne, si fra hvis ikke.

Hvis du heller vil ha video enn lese, kan jeg anbefale denne serien med korte videoer fra Samford University. Han sier i stor grad det samme som i artiklene.

Og så?

Så gjelder det å gjennomføre det. Strategiene innebærer arbeid. Men det visste du nok allerede.

Litteratur

Dunlosky, J. (2013). Strengthening the Student Toolbox. Study Strategies to Boost Learning. American Educator, 10(Fall), 12-21.

Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques: Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58.

Momsen, J. L., Long, T. M., Wyse, S. A., & Ebert-May, D. (2010). Just the Facts? Introductory Undergraduate Biology Courses Focus on Low-Level Cognitive Skills. CBE Life Sciences Education, 9(4), 435-440.