Gode gratis bøker

Snart er det jul, og kanskje har du ferie. Nå skal jeg ikke anbefale å lese fagbøker i juleferien (jeg synes god mat, brettspill og ski er bedre ideer), men jeg skal anbefale et lite utvalg gratis bøker.

Jeg har tidligere anbefalt flere bøker, men noen av dem koster ganske mye. Creative Teaching av Dennis Sale koster 1171,- som paperback og 1719,- som innbundet hos bokkilden, og selv om den kan lastes ned gratis via de fleste universiteter og høgskoler, så har jo ikke alle tilgang der.

Derfor tenkte jeg at lenker til helt gratis bøker som er tilgjengelig for alle er en god idé. Bøkene er gode og forskningsbaserte, og de trenger ikke engang å ta opp plass i bokhylla. Du trenger bare plass til en pdf. Eller fire, hvis du velger å laste ned alle.

Foto: Jorun Nyléhn

«The Science of Learning» er ti sider oppsummering av sentrale prinsipper fra forskning i kognitiv psykologi og pedagogikk, med anbefalinger for undervisning. Oversikten inkluderer referanser til forskningslitteratur til alle prinsippene og anbefalingene, slik at interesserte lesere kan sjekke kildene og lære mer.

«Applying Science of Learning in Education: Infusing Psychological Science into the Curriculum» er derimot en ganske tykk bok på omtrent 300 sider, fordelt på en rekke kapitler. Kapitlene er skrevet av sentrale forskere i kognitiv psykologi og pedagogikk. Boka dekker mange sentrale tema, fra tilbakemeldinger, forkunnskaper, undervisningsformer, og mye mer.

«Integrating cognitive science with innovative teaching in STEM disciplines» er en bok på omtrent 230 sider, med utvalgte tema i undervisning av naturvitenskap og matematikk. Utvalget av emner er noe annerledes enn boka til Benassi et al., slik at de utfyller hverandre.

«Organizing Instruction and Study to Improve Student Learning» er en liten bok på 63 sider med 7 anbefalinger for undervisning. Boka er en guide for praktisk gjennomføring, i tillegg til at den tar for seg hvilken evidens som ligger til grunn for de ulike anbefalingene.

Foto: Jorun Nylehn

Kilder

Benassi, V. A., Overson, C. E., & Hakala, C. M. (2014). Applying science of learning in education: Infusing psychological science into the curriculum. Retrieved from the Society for the Teaching of Psychology web site: http://teachpsych.org/ebooks/asle2014/index.php.
Deans for Impact (2015). The Science of Learning. Austin, TX: Deans for Impact.
McDaniel, M.A., Frey, R.F., Fitzpatrick, S.M., and Roediger, H.L., III (Eds). (2014). Integrating cognitive science with innovative teaching in STEM disciplines [E-reader version]. doi: http://dx.doi.org/10.7936/K75Q4T1X.
Pashler, H., Bain, P., Bottge, B., Graesser, A., Koedinger, K., McDaniel, M., and Metcalfe, J. (2007). Organizing Instruction and Study to Improve Student Learning (NCER 2007-2004). Washington, DC: National Center for Education Research, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. Retrieved from http://ncer.ed.gov.